Douwe Egberts krijgt er  in het koffieschap een concurrent bij: Velours Noir. Dat is niet zomaar een nieuwe koffie.

Douwe Egberts verdwijnt van de Amsterdamse beurs om zich in de luwte als privé-bedrijf te storten op productvernieuwing. Dat betekent echter geen rust op de Nederlandse thuismarkt in het koffieschap, want er komt een concurrent bij: Velours Noir, zo meldt Het Financieele Dagblad.

Nu zijn er koffie’s in vele soorten en maten, maar dit is niet zomaar een nieuwe rivaal voor de meest gedronken koffie van Nederland. Velours Noir is namelijk eigendom van Mondelez International, een internationale voedingsgigant met een jaaromzet van 35 miljard dollar.

Wereldwijd is Mondelez met een marktaandeel van 6 procent de nummer twee op de koffiemarkt, na Nestlé – bekend van Nescafé en Nespresso. Het moederbedrijf  van Douwe Egberts – DE Masters Blenders 1753 – staat op plaats drie.

Concurrent Douwe Egberts bij Albert Heijn

Vanaf maandag is Velours Noir in veertien varianten beschikbaar bij de Albert Heijn, aldus Het Financieele Dagblad vrijdag. Mondelez ziet Nederland, met een gemiddelde consumptie van vijf koppen per Nederlander per dag, als een interessante markt.

De keuze voor Albert Heijn is volgens directeur Jan Willem Balk van Mondelez Nederland logisch: "Als je kijkt waar de meeste premium koffie wordt verkocht, kom je automatisch uit bij Albert Heijn", zegt hij tegenover het FD.

Mondelez zoekt dan ook vooral de groei in het premiumsegment en valt daarmee op de eerste plaats de luxere koffies van DE en andere merken aan.

 

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl